//
Uncategorized

UAB: Per què els expedients disciplinaris contra 26 estudiants són represàlies polítiques

A 30 de Juny, 26 estudiants (11 dones, 15 homes) tenen obert expedient disciplinari pel rector de la UAB. Divuit en relació als fets de la Junta Permanent de Lletres (dies 29, 30 de juny o els dos); set pel consell de Govern del 18 d’abril i una persona acusada dels tres dies.

Un procediment irregular. El procediment dels expedients no ha respectat ni tan sols les mínimes garanties previstes en el Reglament Franquista de 1954. Els expedients han estat remesos sense donar audiència prèvia als acusats, sense una descripció individualitzada de les acusacions, així com tampoc aporten les suposades proves incriminatòries.

Al contrari. S’han tramitat 26 expedients totalment estandarditzats. Tots tenen la mateixa estructura i redacció: descripció genèrica i impersonal dels fets. A continuació, s’atribueix la comissió d’una o dues faltes greus: de manifestació contra la institució i de probitat[1]. L’acusació no conté cap detall de la conducta concreta de l’individu en qüestió i no aporta més proves que el relat dels fets realitzat per la institució implicada i “proves videogràfiques” que no s’han facilitat en cap moment. Els càstigs vinculats a aquestes faltes són “la inhabilitació temporal o perpètua per a cursar estudis en tots els centres docents, expulsió temporal o perpètua dels centres del Districte Universitari o del Centre” (Reglament 1954).

Les persones expedientades. Tots els expedients han caigut sobre estudiants organitzatzs en les assemblees: de Filosofia i Lletres, Polítiques, Psicologia, Ciències, Econòmicas i Tercer Cicle. L’Assemblea de Lletres conta amb 18 expedients. De les deu persones que van signar la impugnació de la Junta Permanent i van demanar la mediació del Síndic de Greuges, set han rebut un expedient disciplinari.

Dotze de les 26 persones, a més de militar en les assemblees, pertanyen a organitzacions estudiantils oposades a la implementació del Procés de Bolonya: Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC, deu expedientats inclosa la portaveu), Estudiantes En Lluita (un expedient), Estudiants de Corrent Roig (un expedient). Així mateix, 19 de les 26 persones formades expedient són representants estudiantils electes per als òrgans de govern de la UAB: cinc són claustrals i setze membres de Junta de Facultat. També estan inclosos en el pack d’expedientats els i les portaveus del Comitè de Vaga del 6M, de la Plataforma Mobilitzadora en Defensa de la Universitat Pública (PMDUP), del SEPC i de l’Assemblea de Lletres.

L’obertura dels expedients, casualment coincideix amb el final de curs i en el moment clau escollit per a l’aprovació dels plans d’estudi que liquiden les diplomatures i llicenciatures: juliol i setembre. És a dir, els mesos estrella de la participació estudiantil com tothom sap.

Estem davant un esperpèntic abús de poder amb una clara finalitat de repressió política contra els estudiants que han sostingut una lluita constant des de març arran de l’aprovació del Reial decret de Graus. Estudiants que han continuat treballant les mobilitzacions que es van iniciar en el 2001 per tota la comunitat universitària (PAS, PDI, estudiants i fins i tot rectors). La diferència avui és que bona part dels equips de govern han oblidat el que van dir llavors al PP. La diferència és que feia anys que la UAB no coneixia un moviment estudiantil amb aquesta constància i complexitat de discurs, amb capacitat per a aglutinar fins i tot al part del PAS i del PDI en el Comitè de Vaga del 6M.

Mentre alguns intenten desqualificar i difamar les mobilitzacions per “tardanes”, “per no estar articulades institucionalment” o fins i tot “per mancar de reivindicacions clares” al mateix temps que tergiversen i menyspreuen les peticions de les assemblees… Cada vegada més professors i treballadors, dintre i fora del Principat de Catalunya, s’estan implicant en la lluita contra un model universitari que també els és lesiu com treballadors, investigadors i docents.

Les reivindicacions i discurs dels estudiants són clares, legítimes i estan articulades institucionalment. Proves d’això: l’èxit aclaparador de les candidatures de les assemblees en les eleccions de Junta de Facultat; la impugnació de la Junta Permanent de Lletres; la sol·licitud de mediació al Síndic de Greuges (Defensor de l’Estudiant), la sol·licitud de presència d’una delegació del Comitè de Vaga en el Consell de Govern previ a la vaga del 6 de Març per a la presentació de les reivindicacions, denegada per cert-….

No obstant això, la resposta de l’Equip de Govern i del “Gabinet de Crisi” del 4 Març (els quals van decidir cridar als Mossos’d Esquadra contra els estudiantes de dintre i de fora de la facultat de lletres) ha estat invariable: política de fets consumats, incompliment dels seus propis reglaments interns, a més de l’agressió física, verbal, la difamació, la censura contra els estudiants, i amenaça als tancats i, ara, expedients disciplinaris. L’equip de govern nega la realitat al no reconèixer l’existència d’una discrepància política oberta. No obstant això, els expedients disciplinaris reflecteixen una clara voluntat de fer callar a un conjunt de persones escollides com caps de turc per a generar el conegut efecte disciplinari que tenen aquest tipus de mesures.

Estan molt equivocats i equivocades els quals creen que així es para la resistència estudiantil o se soluciona un problema polític. Deia Lluís Ferrer (rector de la UAB) que les reivindicacions de la tancada del dia 4 eren inassumibles, entre elles, la de congelar l’aplicació de la LOU. Tan inimaginable pot ser com el recent anunci de no voler complir l‘acord que garanteix als universitaris de Catalunya rebre formació universitària en la seva llengua, el català. Sembla que l’autonomia universitària i l’esperit crític no s’apliquen sinó amb criteris de mercat (no socials ni d’interès públic). No en va, diverses intervencions en el Consell de Govern post-mossos d’esquadra, no van lamentar la falta de diàleg o els ferits…, sinó que van mostrar profunda preocupació per la com afectaria el succés a la imatge de la UAB per a captar nous clients -perdó, estudiants-. Els més de cinquanta ferits de la càrrega del 4 de març encara esperen respostes i depuració de responsabilitats. Això no mereix ni una sola paraula ni mesura per part de l’Equip de Govern. La imatge d’ordre garantida per la, cada vegada més normalitzada, presència de Mossos’d Esquadra de paisà o d’uniforme per a protegir als òrgans de govern dels estudiants ha de ser idònia per a la captació i formació superior dels homes i dones del futur.

Tal com cridaven els estudiants quan eren copejats pels Mossos: “trenta anys després i aqui no ha canviat res”.
Pots col·laborar i donar suport als estudiants expedientats signant el manifest anticriminaltizació, enviant cartes als diaris, trucant a la ràdio i explicant a tots els teus amics i coneguts amb quins mètodes estan reformant la universitat i les nostres reivindicacions.


[1] [s. XIV; del ll. probitas, -atis, íd.]. f ÈTIC Rectitud a obrar, integritat de consciència, honestedat. Gran Diccionari de la Llengua Catalana.

COMUNICAT DE SUPORT D\’AGIR

Debats

3 thoughts on “UAB: Per què els expedients disciplinaris contra 26 estudiants són represàlies polítiques

  1. Hola,
    en relación a los 28 expedientes abiertos contra estudiantes que defienden la educación pública, sólo quería comentar que en caso de que esta medida represora prospere y tenga consecuencias indeseadas e injustas, las y los estudiantes de la facultad de Ciencias Políticas y Sociología de la UCM, organizad@s en asamblea, nos solidarizamos totalmente con los compañer@s de la UAB. Reprimirles a ell@s es reprimirnos a nosotr@s.
    Tenemos capacidad de movilización, en aumento como contrapeso a la aplicación del Plan Bolonia de elitización y mercantilización, y sin duda la utilizaremos con todas nuestras fuerzas para protestar y exigir la nulidad de las sanciones, utilizando asimismo nuestros contactos con numerosas asambleas y organizaciones estudiantiles y del profesorado madrileño para articular una respuesta contundente contra una medida que nos recuerda mucho a la represión que la Universidad de Sevilla ejerció contra estudiantes que protestaban contra la LOU (y creo recordar que la UAB oficialmente rechazó aquellas sanciones…)
    Atentamente (atentamente a la evolución de las sanciones, me refiero)
    un investigador (Asamblea de Estudiantes de Ciencias Políticas, Sociología, Antropología y Trabajo Social de la UCM)

    Ni LOU, ni Bolonia, ni precarietat, fora les empreses de la universitat

    Posted by Facultat CCPP Universidad Complutense de Madrid | 30 Juny 2008, 1:20 pm
  2. COMUNICAT D’AGIR
    30 JUNY 2008
    Reitoria da UAB abre expedientes sancionadores a 24 estudantes
    Junho 2008
    O SEPC, a nossa organizaçom irmá dos Països Catalans, vem de emitir um comunicado nacional em que manifesta o posicionamento do estudantado organizado mais combativo de Barcelona, cidade cuja Universitade Autónoma deu em abrir há uns dias expedientes sancionadores a 24 jovens.

    As acusaçons de “faltas graves de manifestaçons contra as instituiçons”, em clara chave franquista, assinalam com nomes e apelidos univeritários/as cujo delito tem sido participar num encerro na Faculdade de Filosofia e Letras, onde os Mossos d’Esquadra entrárom para efectuar um violento desalojo com mais de 50 mancados e mancadas. A Reitoria consentiu a entrada, que se realizou a escuras, após ter sido cortada a luz para facilitar o exercício brutal das forças de repressom. Um cargo da vicerreitoria de estudantes demitiu pola gravidade das cargas.

    O motivo do protesto foi a aprovaçom dos novos planos dentro do marco das mobilizaçons por umha universidade pública e de qualidade contra o EEES.

    Nas semanas seguintes, dezenas de estudantes protestavam com o galho das sucessivas reunions do Consell de Govern e da Junta Permanente da faculdade implicada.

    Agora, em aplicaçom dum regulamento de 1954 (o mesmo utilizado para expulsar um companheiro de AGIR na época da LOU da USC), a UAB aproveita as férias de Verao para golpear o estudantado e “limpar” com imposiçom e sem consultas nem mediaçons estudantis as pessoas responsáveis de que a universidade catalá siga viva.

    AGIR quer apoiar desde a Galiza o conjunto dos e das repressaliadas e encorajar o estudantado catalám a seguir na luita contra o EEES.

    AGIR, organizaçom estudantil da esquerda independentista

    Posted by AGIR | 30 Juny 2008, 1:22 pm
  3. Des de la Federació d’Estudiants Llibertàries (FEL), ens solidaritzem amb els i les estudiants de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) criminalitzats des del seu Rectorat per portar a terme diverses accions contra l’anomenat Procés de Bolonya. L’equip del rectorat, liderat per Lluís Ferrer, que al llarg del present curs no ha dubtat en permetre en varies ocasions la entrada al Campus dels Mossos d’Esquadra per, amb la seva presència, coaccionar, reprimir, desmobilitzar i dissoldre violentament concentracions, tancades i d’altres accions portades a terme amb finalitats com ara:

    – Informar-se i informar a la resta de la comunitat universitària sobre les conseqüències mercantilitzadores que pot tenir l’aplicació de l’Espai Europeu d’Educació Superior (€€€$).

    – Denunciar la manca d’informació al respecte i la rotunda negativa per part de totes les autoritats i a tots els nivells a que la pròpia comunitat universitària tingui quelcom a dir sobre l’anomenat procés.

    – Evitar la seva implantació antidemocràtica a la UAB mitjançant decret, a uns òrgans tan representatius com el Claustre Universitari –de funcionament similar al d’un sistema feudal estamental-.

    Concretament, durant els dies 29 i 30 de Maig, es va intentar impedir la realització d’una Junta Permanent de Facultat que aprovaria 13 Graus de la Facultat de Filosofia i Lletres. Tanmateix, es va realitzar una altra protesta contra el Procés de Bolonya al Consell de Govern de la Universitat.

    La repressió no s’ha fet esperar: en aquests moments s’estan obrint expedients disciplinaris a 24 estudiants, tot basant-se en un decret de 1954 –aprovat durant el més pur franquisme-, aplicant-se els articles 5.a.1 i 5.a.5: dues faltes greus quines conseqüències poden derivar en anul·lació dels crèdits obtinguts durant el curs, devolució integra de les beques rebudes, expulsió de la Universitat, impossibilitat de realitzar cap estudi en cap Universitat de l’Estat espanyol durant al menys un any, etc.

    En front aquesta estratègia de “càstig exemplar”, de por, de desmobilització, de repressió a tota veu que s’alça en contra del discurs oficial del Rectorat, en contra de l’avenç de la lògica empresarial en els processos d’aprenentatge, en contra de la imposició autoritària d’un procés que dona el cop de gràcia a una universitat pública ja de per se malalta, que fa temps que oblidà la seva capacitat crítica, que decidí vendre’s a qualsevol preu per tal d’ocupar un lloc d’importància a la fàbrica global de precàries competitives, dòcils, flexibles…

    Davant tot això cridem NO!, NO A BOLONYA i NO a l’obertura de CAP EXPEDIENT DISCIPLINARI. Exigim a sobre, la derogació del decret franquista que possibilita aquestes messures repressives, així com la DIMISSIÓ INMEDIATA del seu màxim executor: el Rector de la UAB, Lluís Ferrer.

    Federació d’Estudiants Llibertàries

    Barcelonès, a 27 de Juny de 2008

    Posted by fel | 1 Juliol 2008, 12:16 am

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Entrades més vistes

RSS Uni Riot (Itàlia)

  • S'ha produït un error; probablement el canal ha deixat de funcionar. Torneu-ho a provar d'aquí una estona.

RSS Frente Estudiantil Revolucionario (Argentina)

  • S'ha produït un error; probablement el canal ha deixat de funcionar. Torneu-ho a provar d'aquí una estona.

BOLONYA PER A BATXILLERS

  • 156.108 visites
Juny 2008
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Introdueix la teva adreça per rebre els nous posts per mail.

Uneix altres 12 subscriptors
A %d bloguers els agrada això: