//
BOLONYA EN 4 PARAULES

PER QUI NO TÉ NI IDEA SOBRE EL PROCÈS DE

BOLONYA…

I VOL FER-SE UNA IDEA RÀPIDA

Explicació Degà de Ciències Universitat de Vigo [novembre de 2009]

[ continuació http://tv.uvigo.es/video/1012]

Presentació diapositives

“Bolonya i l’Espai Europeu. Racionalització de l’ensenyament universitari o model neoliberal? Autor: Enrique J. Rodriguez. Prof Universidad Castilla-León

powerpoint



El procès de Bolonya és el producte d’un conjunt de mesures que van més enllà de l’àmbit universitari. La seva finalitat principal és liberalitzar el mercat de serveis educatius superiors, abaratir els costos d’investigació de les empreses privades i abaratir el preu de la mà d’obra qualificada (titulats universitaris).No és una reforma que vulgui transformar la universitat per respondre a necessitats reals ni de l’alumnat ni del professorat. Al vocabulari oficial la traducció es: “coordinació europea”, “conectar a la universitat amb la societat” i “adaptar els continguts a les necessitats del mercat de treball”.

materials]

[bolonya.org]

Destaquem: “Grans Mites sobre Bolonya“, “11 dubtes fonamentals

Informació i eines d’anàlisi sobre l’Acord General de Comerç de Serveis (AGCS)

Informació sobre altres “EEES” al món: Asia i Llatinoamèrica

Index

COM?

a) Liberalitzar el mercat de serveis educatius superiors

a.1.- Creació d’una moneda comuna: ECTS

a.2.- Afavorir la lliure competència entre els proveïdors públics i privats de serveis educatius.

a.3.-Eliminar els obtacles a la “lliure competència”.

Restricció del finançament públic a la universitat

foment del finançament privat d’empreses i pujada del preu de la matrícula

Restricció de les beques i foment de crèdits al consum, per a estudiar

b) Abaratir la despesa en investigació de les empreses privades

c) Abaratir el preu de la mà d’obra qualificada.



COM?

mercadoa) Liberalitzar el mercat de serveis educatius superiors

  1. Creació d’una moneda única comuna= l’European Credit Transfer System (ECTS) o eurocrèdit

  2. Afavorir la lliure competència dels proveïdors privats de serveis educatius superiors (universitats privades i acadèmies de tota mena):

  3. Eliminació dels obstacles a la lliure competència:


Mesura nº1–> restricció finançament públic que serà competitiu. Exemples:

El recorte a las universidades valencianas hace peligrar los sueldos.Los rectores alertan de “un colapso financiero” en los campus.El País 28/10/2008

La Universidad Pública de Navarra no cubriría ni los gastos de personal si se confirma el recorte presupuestario del 19.3% Diario de Navarra 23/10/2008

El rector de Las Palmas considera “injusto” que el Gobierno exija “coste cero” para reorganizar los centros. EFE. 22.09.2008

Evaristo Abril, rector de la Universidad de Valladolid : «Por primera vez desde que soy rector estoy preocupado por el pago de las nóminas». ABC. 22.09.2008

Asturias: Vicente Gotor, Rector de la Universidad de Oviedo: “La situación económica de la Universidad es preocupante”28/08/08

[més a nivell Estat espanyol i internacional]

Mesura nº2 –>foment del finançament privat d’empreses i pujada del preu de la matrícula. Exemples:

Director general de Universidades señala la “conexión con la empresa” como medio sostenible para la financiación. Diario de Economia 18/09/2008

El último informe de la OCDE promueve la financiación privada en detrimento de la inversión pública


Cristina Garmendia diu que calen més recursos privats per a la universitat. 26.10.2008

Mesura nº3 –> foment de les universitats privades progressivament tractades com a les

públiques.Exemples:

“Deusto reclama un reparto de fondos públicos “equitativo” “. [Deusto és privada]. El País 23.09.2008

“El “boom” de les universitats privades” Fírgoa.

Mesura nº4 –> restricció de les beques i foment de crèdits (increment negoci per als bancs que inverteixen en educació, p.e. Banc Santander).Exemples:

“Huguet defensa que l’alumne s’hipotequi per estudiar un màster”

b) Abaratir els costos d’investigació de les empreses privades

  1. n039p18dLa manca de finançament públic i el foment del finançament privat implica l’aceptació de diners en situació de debilitat. Compromet l’autonomia universitària.
  2. La inversió de les empreses és finalista (la infraestructura i el personal el segueix pagant l’Estat) laqual cosa implica que la recerca s’orienta cap els interessos dels patrocinadors, no del conjunt de la societat.
  3. La Generalitat està fomentant la derivació de personal qualificat format amb diners públics (becaris predoctorals) cap a la empresa privada. És a dir. Un investigador ultraqualificat en òptica es fomenta que treballi per generar beneficis per a General Òptica (per exemple) en lloc de que General Òptica formi als seus tècnics amb els seus diners, donat que aquest investigador produïra beneficis per a la corporació i no per al conjunt de la societat (que és qui l’ha pagat la formació).

c)Abaratir el preu de la mà d’obra qualificadamindundi_0

  1. Els Graus són una devaluació del títol de llicenciat i de diplomat.
  2. La formació de veritat està als postgraus.
  3. Un graduat no té les mateixes atribucions profesionals que una llicenciatura/diplomatura.
  4. Produeix treballadors i treballadores més barats

– Article síntesi una campanya pro-mercantilització de la universitat pública?-

Per ampliar

  • BANC DE TEXTOS OFICIALS (Llei Orgànica d’Universitats, Llei d’Universitat Catalana, Reials Decrets i Declaracions)

Destaquem: “Grans Mites sobre Bolonya“, “11 dubtes fonamentals“, “Dossier discussió Assemblees”, “L’EEES en l’època de l’hegemonia del capitalisme global”, “The Black Book of the Bologna Process (anglès)”

clickRecomanem vivament visitar Fírgoa, la pàgina amb els reculls d’articles i documents d’anàlisi més exhaustiva fins ara. Aqui surten totes les novetats relacionades amb la reforma dels plans d’estudi

Links destacats

ALTRES UNIVERSITATS TANCADES/OCUPADES – extret de Tancada a la Central-

Facultat ocupada, facultat encantada...

Facultat ocupada, facultat encantada..


Anuncis

Debats

12 thoughts on “BOLONYA EN 4 PARAULES

  1. Hola,
    no sé si aquest és el lloc on he de dir el que vull dir, però ho dic(…)
    Com es pot fer més campanya informativa i mobilitzar més els pares? Jo tinc uns quants fills, el futur, també. Em preocupa molt el tema i estic amb els estudiants crítics amb el pla. però, creieu que molts pares sabem exactament de què va tot això? I no parlo de pares d’universitaris; també de pre-universitaris, de pre-pre-pre universitaris i de ‘no pares’, de gent que es preocupa pel futur en general, de qui el preocupa viure en una societat tan bruta i injusta! Els governs, fatxes tots, tots!, ens volen idiotes, això és vell.. El coneixement és llibertat i la llibertat del poble els fa molta por als que toquen privilegis econòmics i de poder, dels que gaudeixen de tota impunitat davant les trampes comeses.
    Em preocupa, però jo sé que formo part d’un grup social -els pares- que cada dia que passa està més i més descontroladament immers en aquesta societat de consum, capitalista fins la medul•la, vampiresca. Estem entrant en una roda d’obligacions, de necessitats falses i absurdes, de responsabilitats enfront el muntatge polític que uns quants poders al llarg de la història han anat encanyonant-nos:alguns, atrapats per sobreviure dia a dia i mes a mes; els qui ja han passat aquesta etapa i es troben en situació més alliberada per gaudir del que els ‘poders..’ els han fet creure que necessiten per això, gaudir, els fa por tornar enrere i tornar a pringar i els fa mandra (o sigui, un round guanyat per part del muntatge sociopolític). Som gent que ens fem massa grans i mandrosos massa depressa, que tenim poc temps per atrapar tota la informació que es publica…
    Sigui com sigui em sembla que s’hauria de trobar suport a la crítica estudiantil a fora del moviment mateix, i els pares potser seriem un bon front. Ben organitzat potser es trobarien pares per diferents pobles i ciutats que coordinessin rodes informatives, no sé, i que ens convertíssim d’una punyetera vegada en una cosa més útil per aquest món…en una part que crida i critica, que es preocupa i es mou…
    Si volem, hem de poder.
    Gràcies per escoltar-me.
    Fins aviat i si creieu que val la pena respondre, ho feu!
    bln

    Posted by bln | 2 Desembre 2008, 5:18 am
  2. No estic gens dacord amb lo que comenteu en aquesta pagina. Crec que numés llegiu i publiqueu una cara de la moneda.

    Posted by geclos | 16 Desembre 2008, 5:43 pm
    • Et convidem a discutir els aspectes que consideris contradictoris. Especial Bolonya pretén informar però no nega tenir una postura que es explícita i oberta a discussió. Esperem la teva resposta.

      Posted by Especial Bolonya | 17 Desembre 2008, 4:31 pm
  3. Hello webmaster
    I would like to share with you a link to your site
    write me here preonrelt@mail.ru

    Posted by Alexwebmaster | 3 Març 2009, 4:38 am

Trackbacks/Pingbacks

  1. Retroenllaç: Tot el que has de saber sobre Bolonya « Assemblea contra la precarietat de la UAB - 28 Març 2008

  2. Retroenllaç: UAB: Per què els expedients disciplinaris contra 26 estudiants són represàlies polítiques « Especial Bolonya - 30 Juny 2008

  3. Retroenllaç: Què està passant amb la segona convocatòria? « Especial Bolonya - 26 Octubre 2008

  4. Retroenllaç: Balons fora: el Rector de la UPC i la Comissionada d’Universitats ara critiquen Bolonya « Especial Bolonya - 7 Novembre 2008

  5. Retroenllaç: Què està passant amb la segona convocatòria? « Assemblea de Polítiques i Sociologia - 16 Novembre 2008

  6. Retroenllaç: MODIFICACIÓ DE MATRICULA: NEGOCI PERFECTE « Assemblea de Polítiques i Sociologia - 16 Novembre 2008

  7. Retroenllaç: Bolonya en 4 paraules « Assemblea d’Estudiants de Sociologia UB - 21 Novembre 2008

  8. Retroenllaç: UAB: Per què els expedients disciplinaris són represàlies polítiques | En Lucha - 23 Octubre 2013

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

RSS Uni Riot (Itàlia)

  • S'ha produït un error; probablement el canal ha deixat de funcionar. Torneu-ho a provar d'aquí una estona.

RSS Frente Estudiantil Revolucionario (Argentina)

  • S'ha produït un error; probablement el canal ha deixat de funcionar. Torneu-ho a provar d'aquí una estona.

BOLONYA PER A BATXILLERS

  • 149,371 visites
Octubre 2017
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« abr.    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Introdueix la teva adreça per rebre els nous posts per mail.

Join 12 other followers