//
Enginyeries i Bolonya: estat de la qüestió

Antecedents

enigmaAl novembre de 2008 diverses planes web de col·legis professionals d’enginyeria informàtica van alertar sobre les competències professionals que no només no es regulaven com a “patrimoni” dels enginyers informàtics, sinó que, a més a més,  s’afegien a les fitxes professionals dels telecos.

Es va publicar a Barrapunto i va escampar el terror.

La qüestió va devenir en una convocatòria corporativa i molt esbiaixada per manca de informació i de mala fe per part de les institucions acadèmiques, les quals  van evitar entrar en el marc global de canvis (RD Graus i derivació d’atribucions als Màsters) i van donar suport fins i tot decretà l’atur acadèmic el dia de la vaga ( sense anar més lluny a la Escola Superior de la UAB, via director), per sortir al carrer a demanar un tracte no discriminatori respecte a la resta d’enginyeries.

Notícia a La Voz de Galícia (octubre 2008):
“Els estudis d’enginyeria informàtica no tindran nivells de grau i màster”

Volem un grau com el de Telecos, podrien dir, és a dir, amb regulació de les atribucions professionals per tal de tenir un paraïgues legal que protegeixi les condicions laborals d’una professió desregulada, amb molt d’intrussisme professional i, paradòjicament, menysprueada a la pràctica dels poders públics.

En aquest context, pocs enginyers potencials es van plantejar si, efectivament, el que volien era la mateixa estafa que els telecos, és a dir: un grau de 4 anys com equivalent a la enginyeria tècnica i un màster imprescindible per tal d’obtenir les atribucions professionals d’un enginyer superior (pèrdua de temps i de diners inclosa).

Tot i que la demanda inicial : lluitar per drets laborals, era molt encertada, la direcció del malestar es va encabir amb “Volem un grau”, amb mani encapçalada pels directors d’escola i d’altres companys-no d’aventures reinvidicatives, just el dia abans de la macromanifestació contra bolonya del dia 20 de novembre. La mobilització es va coordinar via Huelga Informática (ara ha esdevingut en associació). Tot un gol.

Vilaweb.- Milers d’informàtics es manifesten a Alacant, Barcelona i València. A Lleida s’han concentrat uns 200 estudiants · Exigeixen que els estudis d’informàtica s’equiparin als de les altres enginyeries

Fins el gener no es van publicar les fixes definitives de competències. Tot i que eren imprescindibles per a la implementació del Reial Decret de Graus (de novembre de 2007), malgrat que els terminis oficials feian bona pressió i de les  extraoficials ja ni en parlem-subvencions com a premi per l’acceleració en l’aprovació de graus- .

manifestacio enginyeria informaticaTothom cercant informació es va trobar  amb una web que semblava  aclarir tot el panorama i conclueix amb: no us preocupeu, no feu res, no sortiu, tenir reconeixement professional amb atribucions concretes és d’antics, …. Bolonia for Dummies. Afortunadament, als comentaris ja van sortir veus crítiques amb aquest bon home/dona que aclaria tot i et deia què fer. Destaquem, p.e. Desmontando Bolonia For Dummies. Y recomanem el resum senzill amb links a tots els textos oficials Bolonya per a Enginyers.

Dit aixó, com es costum les pitjors previsions s’han tornat a evidenciar i, anant un pas més enllà, ara sembla que la impaciència i la carrera suicida ha topat amb una realitat: no es pot fer un pla d’estudis d’un dia per l’altre, encara que a universitats com la UAB volien nadar i guardar la roba fent un pla d’estudis tot ell subjecte a la publicació de les noves del ministeri (aclaració feta amb asterísc i a peu de pàgina).

Informa la COPE (no és una notícia esbiaixada, és molt descriptiva) que les enginyeries s’afegeixen al conjunt de titulacions i/o universitats que finalment han optat per practicar la moratòria de facto. La mateixa que demanaven els estudiants. Ironies.

Carreras con retraso

Las ingenierías quedan pendientes un año más para adaptarse al Plan Bolonia.

+ informació:

“El rector de la UPC i la comissionada per a universitat fan una dura crítica a com s’ha implantat el Procés de Bolonya”

¿Sigue la reforma de las ingenierías el espíritu de Bolonia?

Col·legi Oficial Enginyeria Informàtica Catalunya

La ingeniería española y Bolonia. El Mundo, suplement Campus. i 2

Bolonia, ¿jaque a las ingenierias? Mesa de debate.

Debats

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

RSS Uni Riot (Itàlia)

  • S'ha produït un error; probablement el canal ha deixat de funcionar. Torneu-ho a provar d'aquí una estona.

RSS Frente Estudiantil Revolucionario (Argentina)

  • S'ha produït un error; probablement el canal ha deixat de funcionar. Torneu-ho a provar d'aquí una estona.

BOLONYA PER A BATXILLERS

  • 156.319 visites
Juny 2023
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Introdueix la teva adreça per rebre els nous posts per mail.

Uneix altres 12 subscriptors
A %d bloguers els agrada això: